top of page

Adakah anda tahu risiko mengalami bahu beku? Ketahui bagaimana TCM dapat membantu

Updated: Mar 17, 2023

Bahu beku, juga dikenali sebagai kapsulitis pelekat, ialah satu keadaan yang menyebabkan kesakitan dan kekejangan pada sendi bahu. Walaupun sebab tepat bagi bahu beku masih tidak diketahui, terdapat beberapa faktor risiko yang boleh meningkatkan kebarangkalian seseorang mengalami keadaan ini.


Orang yang mempunyai beberapa penyakit, seperti penyakit tiroid, kencing manis, dan penyakit autoimun seperti artritis reumatoid dan lupus, berisiko lebih tinggi mengalami bahu beku. Ini mungkin disebabkan oleh fakta bahawa penyakit-penyakit ini boleh menyebabkan keradangan dalam badan, yang boleh mengakibatkan penebalan dan pengencangan kapsul sendi bahu.

Selain itu, orang yang pernah mengalami kecederaan atau pembedahan pada bahu, strok, serangan jantung, atau imobilisasi yang berpanjangan kerana terpaksa berbaring atau memakai gegelung jugalah berisiko tinggi mengalami bahu beku. Faktor-faktor ini boleh menyebabkan pergerakan dan fungsi bahu berkurangan, yang pada akhirnya boleh menyebabkan perkembangan bahu beku.


Walaupun bahu beku boleh mempengaruhi orang dari semua peringkat umur, ia paling biasa dilihat pada individu yang berusia antara 40 dan 65 tahun, dan wanita lebih kerap terkena daripada lelaki. Walau bagaimanapun, terdapat kes-kes di mana lelaki dan wanita yang lebih muda, tanpa faktor risiko yang diketahui, mengalami bahu beku.


Perlu diingatkan bahawa tidak semua orang yang mempunyai satu atau lebih faktor risiko ini akan mengalami bahu beku. Walau bagaimanapun, jika anda mengalami kesakitan, kekejangan, dan lingkungan pergerakan bahu yang terhad, penting untuk berjumpa dengan profesional kesihatan untuk penilaian dan rawatan. Penjagaan awal dapat membantu mencegah perkembangan keadaan dan meningkatkan hasil.


Gejala awal bahu kaku

Gejala awal bahu kaku (frozen shoulder) boleh jadi sukar dikesan dan bertambah teruk secara berperingkat-peringkat. Tahap permulaannya biasanya ditandai dengan sakit atau kesakitan yang lembap pada sendi bahu yang dirasakan apabila menggerakkan lengan atau menjangkau ke atas kepala. Kesakitan mungkin bertambah teruk pada waktu malam, dan individu mungkin mengalami kesulitan tidur pada bahagian bahu yang terkena.


Apabila keadaan semakin teruk, sendi bahu mungkin menjadi semakin kaku dan semakin sukar untuk digerakkan. Ini dapat menyebabkan kesukaran dalam melakukan aktiviti harian seperti menjangkau objek, mengangkat benda atau bahkan memakai baju. Apabila bahu semakin kaku, ia mungkin bermula menjadi berasa seperti "beku", oleh itu nama "frozen shoulder".


Dalam beberapa kes, bahu kaku boleh sembuh sendiri tanpa rawatan. Walau bagaimanapun, dalam kes lain, keadaan ini mungkin berterusan dan menjadi lebih teruk dari masa ke semasa, menyebabkan kesakitan kronik dan ketidakupayaan. Pengenalan awal gejala dan rawatan yang cepat dapat membantu mencegah keadaan semakin teruk dan meningkatkan hasil secara keseluruhan.


Berbagai cara pengobatan TCM (Traditional Chinese Medicine) tersedia untuk mengatasi bahu kaku. Berikut adalah beberapa contohnya:

  1. Akupunktur: Ini melibatkan penyuntikan jarum tipis ke titik-titik tertentu di tubuh untuk merangsang aliran energi dan mengurangi rasa sakit. Akupunktur dapat membantu mengurangi peradangan, meningkatkan sirkulasi darah, dan melepaskan ketegangan otot pada bahu.

  2. Pijat Tuina: Ini adalah jenis pijat terapi Tiongkok yang melibatkan menguleni, menggulung, dan menekan acupoints dan otot pada tubuh. Pijat Tuina dapat membantu mengurangi ketegangan otot dan nyeri, meningkatkan sirkulasi darah, dan mengurangi peradangan pada sendi bahu.

  3. Terapi Cupping: Ini melibatkan menempatkan cangkir pada kulit untuk menciptakan hisapan, yang membantu meningkatkan aliran darah dan mengurangi peradangan. Terapi cupping dapat sangat efektif dalam melepaskan fascia, atau jaringan penghubung, di sekitar sendi bahu, yang dapat membantu meningkatkan rentang gerak.

  4. Obat Herbal: Obat herbal TCM dapat digunakan untuk mengurangi peradangan dan mengurangi rasa sakit pada sendi bahu. Beberapa herbal yang umum digunakan untuk bahu kaku termasuk akar angelica, safflower, dan minyak gaharu.

Kami sangat menginginkan untuk berhubungan dengan anda dan berbagi informasi tentang TCM. Jika Anda tertarik untuk belajar lebih banyak dan menjadi bagian dari komunitas yang mendukung, kami mengundang anda untuk bergabung dengan kelompok kami. Kelompok ini adalah tempat yang bagus untuk bertanya, berbagi pengalaman Anda, dan berhubungan dengan orang lain yang sedang dalam perjalanan yang serupa. Kami berharap dapat bertemu dengan Anda di sana segera!



Comentários


bottom of page