top of page

3 Cara untuk Mengurangkan Keletihan Mata Sekarang


Pada masa kini, dengan pesatnya perkembangan teknologi yang menyentuh kehidupan kita, akan terdapat kesan positif dan negatif. Masa skrin (mungkin) akan menjadi semakin lama semasa bekerja dan rehat, tetapi apa kesan ini pada mata kita dalam jangka panjang?

Apabila anda menghabiskan masa yang banyak untuk melihat skrin, pasti akan timbul rasa ketidakselesaan mata, penglihatan kabur atau buruk disebabkan keletihan mata, mata kering, kemerahan, dan keletihan keseluruhan. Keadaan biasa yang berlaku apabila mata anda bekerja terlalu keras atau terbebani untuk jangka masa yang lama. Selain daripada kerosakan akibat cahaya biru dari skrin kita, penglihatan kita akan menurun seiring dengan pertambahan usia.

Untuk mengurangkan ketegangan mata dan keletihan, anda boleh memulakan pembinaan amalan pencegahan sekarang dan menolak penurunan penglihatan.

Ambil istirahat

Ikuti peraturan 20-20-20. Setiap 20 minit, pandanglah jauh dari skrin dan fokuskan pandangan pada objek kira-kira 20 kaki jauhnya selama 20 saat.

Diet yang betul

Nutrisi yang tepat baik untuk kesihatan mata anda. Selain dari diet yang kaya dengan buah-buahan, sayur-sayuran, ikan, dan kacang-kacangan yang menyediakan vitamin, mineral, dan antioksidan yang menyokong kesihatan mata, makanan yang tinggi asid lemak omega-3, lutein, zeaxanthin, vitamin C dan E juga bermanfaat.

Makanan yang tinggi asid lemak omega-3 adalah salmon, tuna, mackerel, hering dan minyak hati ikan kod.

Makanan yang tinggi lutein dan zeaxanthin adalah sayur-sayuran hijau gelap, kacang polong, labu, labu segar, kubis brussel, brokoli, asparagus, selada, lobak merah dan pistachios.

Makanan yang tinggi vitamin C dan E adalah sayur-sayuran hijau gelap.

Selain daripada diet seimbang, penting untuk lebih mengendalikan mata anda dengan bahan-bahan yang mungkin tidak mudah didapati dalam diet semasa atau menyediakan lebih banyak nutrien yang bermanfaat dalam jangka panjang.

Suplemen

Suplemen boleh menjadi sokongan yang sangat baik untuk kesihatan mata selain daripada diet anda. Ia boleh menyediakan nutrien kunci yang mungkin tidak mudah didapati dalam diet semasa atau menyediakan lebih banyak nutrien yang bermanfaat dalam jangka panjang. Beberapa jenama ternama termasuk bahan-bahan kunci seperti Lutein, Billbery, dan biji Cassia (Semen Torae Cassiae) yang terdapat di pasaran. Bilberry, blueberry, dan lutein, dapat membantu mengurangkan ketidakselesaan mata dan menyokong kesihatan mata. Biji Cassia (Semen Cassiae) mempunyai kesan penyejukan yang mengatasi panas berlebihan dalam hati dan mata, membantu menyuburkan dan melembapkan mata, mengurangkan kerengsaan mata, dan melegakan simptom mata kering.

Walaupun begitu, sebagai seorang profesional yang bekerja, adalah juga mudah untuk mendapatkan semua bahan kunci dalam satu botol. Salah satu jenama ternama di pasaran adalah Yong Kang TCM, kapsul kesihatan mata mereka mengandungi bahan-bahan kunci seperti lutein, bilberry, dan biji Cassia (Semen Cassiae), selain daripada herba Cina tradisional.

Merawat masalah punca

Yong Kang TCM mengambil pendekatan yang berbeza bukan hanya untuk merawat gejala yang kelihatan tetapi juga menangani masalah punca dengan herba Cina tradisional dan bahan-bahan yang telah terbukti secara saintifik untuk meningkatkan penglihatan mata anda secara semulajadi dalam jangka panjang: Herba Cina tradisional seperti Bunga Kekwa (Flos Chrysanthemi) mempunyai sifat penyejuk dan menenangkan yang mungkin dapat melegakan tekanan mata, kekeringan, dan kemerahan. Kaya dengan antioksidan, seperti lutein dan zeaxanthin, untuk menjaga penglihatan yang sihat dan melindungi daripada kerosakan oksidatif. Buah Mulberi (Fructus Mori) kaya dengan antioksidan, vitamin, dan mineral. Ia mungkin membantu meningkatkan peredaran darah dan menguatkan kapilari di mata. Goji berry (Fructus Lycii) kaya dengan antioksidan, terutamanya zeaxanthin dan lutein, yang penting untuk melindungi retina daripada tekanan oksidatif dan mengurangkan risiko degenerasi makula berkaitan usia (AMD). Ia juga dapat membantu meningkatkan ketajaman penglihatan, mengurangkan keletihan mata, dan menyokong kesihatan mata secara keseluruhan. Ia juga membantu menyaring foton cahaya biru yang tinggi dan melindungi retina daripada cahaya tinggi dan kerosakan oksidatif serta meningkatkan dan menyuburkan fungsi mata.

 

Dengan mengesan ketidakselesaan secara awal, langkah-langkah pencegahan dapat diambil untuk menolak penurunan penglihatan, keletihan, kekeringan, dan tekanan mata. Mengambil lebih banyak istirahat, mengambil makanan yang tepat, dan menyokong keseluruhan penglihatan kita dengan suplemen boleh menjadi langkah yang baik untuk memulakan. Penting untuk diingat bahawa keadaan yang disebutkan di atas mungkin merupakan petunjuk masalah mata yang lain, jadi jika anda mengalami gejala yang berterusan atau teruk, disarankan untuk berunding dengan pakar penjagaan mata untuk diagnosis dan rawatan yang sewajarnya.


Baca testimoni pelanggan tentang Kapsul Kesehatan Mata Yong Kang TCM di sini.


bottom of page