top of page

Rawatan semulajadi untuk bahu beku yang berkesan

Updated: Apr 29

Bahu beku dapat membaik dari masa ke semasa dan boleh pulih dengan sendiri, tetapi ini mengambil beberapa bulan hingga tahun, bergantung kepada kes individu. Sesetengah orang mungkin mengalami pemulihan penuh dalam masa 1-2 tahun, manakala yang lain mungkin terus mengalami kekangan mobiliti dan ketidakselesaan walaupun selepas beberapa tahun. Mencari rawatan dapat membantu mempercepatkan proses pemulihan dan meningkatkan hasil keseluruhan. Penting untuk diingat bahawa tanpa rawatan yang sewajarnya, bahu beku boleh menyebabkan komplikasi jangka panjang seperti sakit kronik dan mobiliti terhad.

Beberapa faktor dapat menyebabkan pemulihan dari frozen shoulder memakan waktu beberapa tahun, seperti:

  1. Diagnosa lewat: Jika kondisi tidak didiagnosis secara dini dan pengobatan tidak segera dimulai, hal ini dapat menyebabkan gejala yang lebih parah dan waktu pemulihan yang lebih lama.

  2. Keparahan kondisi: Jika kondisinya parah, dengan banyak inflamasi dan adhesi, mungkin memerlukan waktu yang lebih lama untuk pulih.

  3. Usia: Frozen shoulder lebih umum terjadi pada orang di atas usia 40 tahun, dan orang yang lebih tua mungkin memerlukan waktu lebih lama untuk sembuh karena fleksibilitas yang menurun dan perbaikan jaringan yang lebih lambat.

  4. Kondisi kesehatan lainnya: Beberapa kondisi kesehatan, seperti diabetes, dapat memperlambat proses penyembuhan dan meningkatkan risiko komplikasi.

  5. Kepatuhan terhadap pengobatan: Tidak patuh terhadap pengobatan atau gagal mengikuti latihan dan terapi juga dapat memperpanjang waktu pemulihan.

 

Terapi panas dan terapi sejuk tidak seefektif penggunaan Perubatan Tradisional Cina (TCM) untuk merawat bahu beku

Bahu beku, juga dikenali sebagai kapsulitis adhesif, adalah satu keadaan yang melibatkan sendi bahu, menyebabkan kekakuan, sakit, dan kehadiran julat pergerakan yang terhad. Walaupun terapi panas dan terapi sejuk mungkin memberi beberapa kelegaan sementara gejala, ia tidak berkesan dalam mengatasi punca asal keadaan. Perubatan Tradisional Cina (TCM) menyediakan pelbagai pilihan rawatan yang boleh membantu mengurangkan kesakitan dan kekakuan, meningkatkan julat pergerakan, dan menggalakkan penyembuhan tisu yang terjejas.


  • Acupuncture: Satu daripada terapi TCM yang paling banyak digunakan, melibatkan pemasangan jarum halus ke titik-titik tertentu di badan. Ini boleh membantu merangsang aliran tenaga dan darah ke kawasan yang terjejas, menggalakkan penyembuhan dan mengurangkan sakit dan kekakuan. Terapi TCM yang lain yang mungkin bermanfaat untuk bahu beku adalah bekam, yang melibatkan penggunaan cawan khas yang mencipta sedutan pada kulit. Ini boleh membantu meningkatkan aliran darah dan melegakan sakit dan kekakuan.


  • Perubatan Herba Cina: Biasanya digunakan dalam TCM untuk mengatasi pelbagai masalah kesihatan, termasuk bahu beku. Herba yang berbeza mungkin dicadangkan berdasarkan gejala individu dan punca asal keadaan. Selain itu, pengamal TCM mungkin mengesyorkan perubahan diet, seperti menghindari makanan sejuk dan mentah, untuk menyokong penyembuhan dan mengurangkan keradangan.


  • Terapi Gelombang Bunyi (AWT): Adalah satu rawatan yang tidak berinvasif yang telah terbukti berkesan merawat bahu beku. Gelombang bunyi disampaikan melalui alat yang digunakan pada kulit, dan gelombang itu menembusi tisu bahu. Ini merangsang aliran darah, mengurangkan keradangan, dan menggalakkan pertumbuhan tisu baru.


  • Ji Yang Moxibustion : Satu terapi Cina tradisional yang melibatkan penggunaan perubatan herba dan moxibustion, juga telah digunakan untuk merawat bahu beku. Dengan tumpuan pada penyembuhan holistik dan mengatasi punca-punca sakit dan keradangan, TCM mungkin menyediakan pendekatan yang lebih menyeluruh dalam merawat bahu beku berbanding terapi konvensional semata-mata.



留言


bottom of page